نقش سلولهای T جزایر در دیابت نوع 1

1 نوامبر 2016- یک گروه از محققان دانشکده‌ی پزشکی UMassنوعی سلول ایمنی را از جزایر پانکراس اهدا کنندگان مبتلا به دیابت نوع 1 استخراج کرده‌اند که معتقدند می‌تواند به درک و جلوگیری از تخریب سلولهای بتا به واسطه‌ی حمله ی سیستم ایمنی کمک کند.

دانشمندان با استفاده از اطلاعات جدید بدست آمده از بانک سلولهای Tتخصصی بافت، به بررسی امکان حفاظت در برابر خودایمنی یا درمان آن در دیابت نوع 1 پرداختند.

محققان تصور می‌کنند سلولهای T(زیر گروه خاصی از گلبولهای سفید خون) که در این تحقیقات استخراج شده اند، نقش عمده‌ای در التهاب خودایمنی جزایر پانکراس بازی می‌کنند که به تخریب سلولهای بتا در دیابت نوع 1 می‌انجامد. توانایی بررسی عملکرد این سلولها که تاکنون اطلاعات کمی در مورد آنها گردآوری شده است، یک گام به جلو در جهت طراحی درمانهایی است که بطور انتخابی می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی را در بیماریهای خود ایمنی خاصی مانند دیابت نوع 1، کنترل یا سرکوب کند.

هدف از این تحقیق خاموش کردن پاسخ‌های مخرب سیستم ایمنی به بافت‌های خاص است، بطوریکه به سایر اعمال سیستم ایمنی آسیبی وارد نشود و برای پاسخ به سایر چالش‌ها مانند عفونت‌ها، هشیار باقی بماند.

یک راه برای انجام آن اینست که زمانیکه سیستم ایمنی به سلولهای بتا حمله می کند، سلولهای Tتنها به برخی از اهداف خود یا آنتی ژن‌ها واکنش نشان دهند، در اصل می توان بیان اهداف آنتی ژن در بیماری خودایمنی دیابت نوع 1 را تغییر داد، بطوریکه سلولهای Tقادر به شناسایی آنها نباشند.

 در این مطالعه، محققان بر روی سلولهای Tکه به CD4و CD8معروفند، تمرکز کردند. شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد این سلولها به دلیل وجود مولکولهای سیتوکین التهابی درطول جریان خود ایمنی علیه جزایر، قابل تشخیص هستند.

محققان به تجزیه‌ و تحلیل 50 خط سلولی از 236سلول CD4+و CD8+مشتق شده از جزایر پانکراس 9 اهدا کننده‌ی مبتلا به دیابت نوع 1 پرداختند.

از میان تمام سلولهای Tایمنی بدست آمده از جزایر پانکراس، 18 خط سلولی برای واکنش پذیری علیه آنتی ژنهای شناخته شده از جمله اهداف پروتئینی و پپتیدی خود واکنشی، که توسط سلولهای  بتا تولید می شوند، آزمایش گردید.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد سلولهای Tویژه‌ای در جزایر، آنتی ژنهای مشخصی را شناسایی می‌کنند در حالیکه سایر سلولهای Tقادر به شناسایی آنتی ژنهای تغییر یافته هستند. این نتایج نشان می‌دهد مجموعه‌ی گسترده‌تری از سلولهای Tخود واکنشی جزایر نسبت به آنچه پیش از این تصور می شد، وجود دارد.

 این یافته‌ها دیدگاه‌های جدیدی را در مورد پاسخ سلولهای Tبه یک اتوآنتی ژن خاص بوجود آورده است و به ابداع  درمانهای با دوام مبتنی بر ایمنی، با هدف از کار انداختن مسیرهای ایمنی که منجر به مرگ سلولهای بتا می‌گردد، کمک خواهد کرد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/new-research-sheds-light-on-role-of-islet-t-cells-in-type-1-diabetes-93473579.html